Jak se dřív ve školách trestalo

22. 01. 2020 17:45:03
Jak mě již znáte, jsem starší ročník, nebo chcete-li „člověk dříve narozený“, neboli zkušenější, více pamatující.

Ráda bych napsala i moudřejší, ale netroufám si, protože znám hodně lidí, kteří stářím nezmoudřeli, ba dokonce se s nimi stal pravý opak. Jisté ale je, že starší člověk má víc vzpomínek, tedy pokud mu je čas z mozkovny nevymazal...

Ale k věci. V obecné škole, kterou jsem co by dítko školou povinné ještě sama zažila, tedy naši obecnou trojtřídní školu v N... na Kyjovsku, bylo ještě docela běžné, že učitelé (a učitelky) používali při výuce (a výchově) žáků tělesné tresty. Ve výuce, zejména v češtině, tresty za chyby v pravopisných diktátech, v matematice za chyby v příkladech z matematiky – ve sčítání, odčítání, násobení, dělení a podobně. Na vyšším stupni tehdejší základní školy se již tolik tělesně netrestalo, tam chyby řešily horšími známkami, a v chování poznámkami do žákovské knížky.

Já jsem naštěstí ukazovátkem na zadek nikdy nedostala, ale ta rákoska za zapomenutou čárku nebo háček nad písmenem mě minula málokdy.

A ve škole se tehdy trestalo za kdeco... Stačilo, aby někdo na žáka požaloval, že na ulici nepozdravil staršího člověka, natrhal si pár jahod na školní zahradě, nebo nedejbože rozbil balonem sousedovo okno. To mu pak hrozila i dvojka z chování. Prostě ve škole se tehdy nejen učilo, ale i vychovávalo...

Vzpomínám si na jednoho učitele, který s oblibou trestal neposlušné žáky tzv. „kulmováním uší“. To uchopil zlobivého žáka za ucho a tu jeho horní část mu bolestivě sroloval. V té době již také existovaly žákovské knížky, do kterých se zapisovaly nejen známky, ale posílaly se i různé vzkazy rodičům, hlavně poznámky za špatné chování. Ta sdělení byla tehdy velmi účinná, rodiče i žáci je brali vážně, s respektem. S těmi poznámkami v žákovské knížce jsem se později setkávala i při výchově vlastních dětí, zejména syna. Kdysi měl v žákovské knížce tuto poznámku: „ O přestávce neustále zastavuje vodu, aby voda netekla“. Tehdy jsem si nebyla jista, jestli synka za to pochválit anebo pokárat. Většinou ale byly ty poznámky příliš "jednoznačné". Myslím si, že v těch dobách to měli žáci každopádně horší, kdežto rodiče a učitelé snadnější (než dnes). Lidové přísloví „stromek se má ohýbat dokud je mladý“, tehdy platilo.

A nakonec ještě jedna příhoda o potrestání žáka, kterou mi vyprávěla jedna moje známá. „Stalo se, že jedem z mých žáků, sedmáků, v hodině stále zlobil a vyrušoval, a nepřestal ani po mém několikerém napomenutí. Rozzlobilo mě to, šla jsem k němu a zatahala jsem ho (výchovně) za ucho. Ale co se nestalo? K mému zděšení to jeho nešťastné ucho začalo silně krvácet. Zavolala jsem si chlapce do kabinetu že mu uchu ošetřím, začala se mu za to omlouvat, ale on mě přerušil: „Paní učitelko, to nebylo od vás. Jí jsem včera večer zlobil, táta mě zatahal ucho, natrhl mi ho, a ono začalo krvácet. A když jste se ho dotkla vya, krev začala téct znovu. "

Tož tak - i takové věci se stávají...

Autor: Mirka Pantlíková | středa 22.1.2020 17:45 | karma článku: 22.74 | přečteno: 969x

Další články blogera

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma článku: 24.50 | Přečteno: 899 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Bitva u Slavkova - něco o nejslavnější napoleonské bitvě

Tímto článkem navazuji na výborný fotoblog pana J. Šiši, kterým slovy i fotografiemi dokumentuje tradiční vzpomínkovou akci Bitvy tří císařů ve Slavkově u Brna.

10.12.2023 v 20:21 | Karma článku: 15.55 | Přečteno: 269 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Jitrnice, křen a zelí, ovar, jelita

abychom se dobře měli, jezme dosyta... Dnes byla v Praze velká demonstrace, ale demonstrovalo a stávkovalo se po celé republice, a většina z nás považovala tento odborářský protest proti vládě za docela oprávněný.

27.11.2023 v 19:49 | Karma článku: 17.15 | Přečteno: 446 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 14.20 | Přečteno: 193 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 25.16 | Přečteno: 339 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.33 | Přečteno: 174 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.12 | Přečteno: 9169 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 328 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 714

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...