Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

R^Hezke Velikonoce, Mirko. A diky, clanek se mi libil, probudil ve mne vzpominky na detstvi:-)

0 0
možnosti
Foto

Díky, Honzo, pěkné svátky Vám přeji. :-)V

1 0
možnosti
Foto

R^ Pěkné.

A ještě k těm písničkám, což krásně rozvinul zde pan Beneš. Vzpomněla jsem si na "Když jsem já sloužil". V této písni se zpívá o šesti zvířátkách (kuře, kachna, husa, vepř - přece jen, tele, kráva) a v sedmé sloce si navíc vysloužil boty do roboty.

A ještě jedna valašská o husičkách: Haj, husičky, haj, přes zelený háj, haj, husičky popelaté...

1 0
možnosti
Foto

A slovácká - "Čí to hůsky ne tej vodě, ony choďjá po svobodě. Ony pořád štěbetajů, mně smutnému spat nedajů." Díky, Jarmilko. ..

1 0
možnosti

R^R^R^V Připomněla jste mi Velikonoce mého dětství, i když to nebylo na Slovácku, ale v kraji pod Zvičinou:-). Hezké Velikonoce!

0 0
možnosti
Foto

Díky, pane Pavlíčku. Nevím kde je Zvičina - ale slavení Velikonoc u nás bývá všude pěkné. Na Moravě i v Čechách. Pěkné svátky. :-)

0 0
možnosti
Foto

Tak některá nářečí jsou ke starým lidem nemilosrdná. V 55 letech stařenka či stařeček:-) Tak to babička a dědeček zní lépe....

0 0
možnosti
Foto

Na Slovácku se říkávalo babičkám stařenka. V dnešní době byto byla hodně mladá "stařenka". Ale tenkrát na vesnici vypadali lidé o hodně starší než dnes - vinou těžké fyzické práce na poli. Díky za příspěvek.

2 0
možnosti
Foto

Pěkný vzpomínkový blog. R^:-)

Já si ještě pamatuji, že na velikonoce bylo zpravidla pěkné jarní počasí, chodili jsme ven do přírody a kvetly mimo jiné petrklíče. Ani nepamatuji, kdy jsem petrklíče viděl naposledy.

Na počasí si teď však nemohu stěžovat. V NL máme již pár dní krásné slunečné bezvětrné počasí.

I Vám přeji příjemné prožití velikonočních svátků.

1 0
možnosti
Foto

Také Vám přeji, pane Jaroslave pěkné svátky - i pěkné jaro. (Všakk máte i to slavení jara i v křestním jméně). A u nás je také hezky, stromy rozkvétají, ptáčci v cvrlikají... Jen ten virus nám kazí náladu. Ale snad brzy skončí... Hodně zdraví Vám přeji. ;-)

0 0
možnosti

Další o husách:

Nade mlejnem, pode mlejnem husy se perou,

Andulko Šafářová, husičky nemáš doma,

Krásná pasačka husičky pásla v zeleném háji pod javorem,

Pásla husy pode dvorem, sama seděla pod javorem,

Nepudu domu, byl bych doma bit, máma ma mě huláká, že jsem jí sněd husáka.

Ze všech zvířat se v lidových písničkách suverénně nejčastěji objevují koně. Minimálně z 95%, ale možná i více. Na druhém místě jsou husy. Je zajímavé, že psi jsou tam málo, Napadají mě: Skákal pes přes oves, Kočka leze dírou, pes oknem a Když jsem já k vám chodívíval, pejsek na mě štěkávával. A nejen psi, nýbrž i ostatní domácí zvířata jsou tam jen ojedinělě (Kdybys měla má panenko sto ovec, Pásla ovečky v zeleném hájíčku, Žádnej neví, co jsou Domažlice - pak se tam zpívá "muž mi koupil krávu, já musím na trávu", TZaspala nevěsta v srážnickej dolině - pa se tam zpívá "běž podojit krávy, kterés nedostala").

Husy totiž byly dost výhodné pro lidi v minulých epochách. Nenáročný chov - pásly se samy, nevyžadovaly moc krmiva na zimu - zatímco ovce a krávy musely zimu přežít ve větším množství, aby na jaře mohly plodit potomstvo, u husí stačilo pár jedinců, kteří toho moc nespotřebovali, a po zimě se chov utěšeně rozmnožil. Krávy, ovce a kozy se sice také pásly samy, ale vyžadovaly obrovské zásoby krmiva na zimu, protože kráva má jen jedno tele do roka, ale abych měl na podzim padesát husí, na to mi stačilo mít krmivo pro tři husí holky a jednoho husáka.

Proto v dobách F.L. Věka byla důležitost husí pro tehdejší lidi mnohem větší než dnes.

1 0
možnosti
Foto

Díky za Vaše vzpomínky na písničky o zvířátkách. máte Máte pravdu, o některých hodně, o jiných ani jedna. Nevzpomínám si například ani jednu o čuníkovi. O husách a koních je jich hodně. My jsme často zpívali tu "pásla husy pode dvorem/ sama seděla pod javorem. / Přijeli k ní čtyři páni /pojeď, pasačko, pojeď s námi. Atd. Díky za komentář. Zdravím. :-)

0 0
možnosti
Foto

J18a27n 27Š91i44k

11. 4. 2020 15:48

Díky za velikonoční pohlazení paní Mirko a klidné svátky přeji :-)

2 0
možnosti
Foto

Kliklo se mi to předčasně, pane Honzo, ještě jsem to opravovala. Díky za zájem o můj blog. :-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,15
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik