Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šatenka

  Víte co to byla „šatenka“?  Asi nevíte... Současníkům to slovo už nic neříká, a nás, pamětníků, co ještě pamatují přídělový systém na potraviny a  průmyslové zboží  v době druhé větové války a po ní,  rok od roku ubývá...

                                                                                                                                      Za války, jak se říká,  „nebylo ničeho“ - a po válce? Jako první se v zemi musel vybudovat těžký průmysl, a na to  ostatní prý přijde až později... A proto ještě i deset let  po válce - nejméně do poloviny šedesátých let, bylo všeho nedostatek a téměř na všechno zboží byl tzv. přídělový systém. Vztahoval se na potraviny a na všechny druhy  průmyslové zboží včetně textilu a obuvi.  (Dokonce prý i na tabák). Na začátku  měsíce si každý jednotlivec nebo rodina  vyzvedli na MNV kartu s vytisknutými obdélníčky (poukázkami)  na různé  zboží. Byl tam  jeho název, množství nebo i váha. Prodavači v obchodě si při jeho prodeji  příslušný obdélníček odstřihli a zaevidovali. Množství  poukázek  bylo závislé na počtu členů domácnosti.

V té době jsem byla školačka  a dojížděla jsem s ostatními dětmi z naší vesnice do  školy ve vedlejší obci, vzdálené asi pět kilometrů. Bylo chladno, začínal měsíc říjen, když mě maminka  požádala, abych tam pro rodinu v prodejně obuvi Baťa koupila  několik párů teplých ponožek a bačkůrky pro mladší sestru.  Peníze na nákup  jsem si schovala  do školní brašny a  růžovou kartu, „šatenku“, jsem přiložila do obalu k průkazce na autobus. (Žákovská sleva na jízdu autobusem pro školáky byla tehdy padesát  procent). Ten papndeklový obal s průkazkou jsem pravidelně nosila v kapse  mého  červeného kabátku. 

Po skončení vyučování jsem zašla do prodejny Baťa,  koupila požadované zboží a pak jsem se jako  obvykle vracela s ostatními dětmi  autobusem domů. Ten byl jako vždy  přeplněný cestujícími,  dospělými i  námi dětmi. Stály jsme tam  namačkáni v uličkách mezi sedadly.  Jízda  naštěstí netrvala dlouho, záhy jsme míjeli           první chalupy v dědině. 

Ale jen co autobus zastavil u hospody „U Tenorů, “ zjistila jsem, že mi  papírový obal s průkazkou i s šatenkou  chybí. Asi mi ho někdo z cestujících během jízdy z kapsy vytáhl. Nevěděla jsem co mám dělat... Jen co jsem s ostatními dětmi z autobusu  vystoupila,  řidič zavřel dveře, nastartoval, autobus se rozjel a v zatáčce mi zmizel z očí. Loudala jsem se celá nešťastná domů a bylo mi do breku.  

Dopadlo to ale dobře.  Maminku to samozřejmě nepotěšilo,  přijít o šatenku pro celou rodinu hned na začátku měsíce byla velmi nepříjemná věc,  ale nic mi nevyčítala. Věděla že jsem za to nemohla - jen mi tenkrát řekla,  že bych si měla pro příště dávat na své věci větší pozor.  

Slíbila jsem jí  to, ale to víte...  Jsem dost roztržitá, od té doby  se mi něco podobného stalo již víckrát.  Nenechavci jsou vynalézaví –  neštítí se okrást ani dítě, natož dospělého... 

***

Tenkrát jsem si  ale poprvé uvědomila,   že na světě nejsou  jen lidé dobří, ale i zlí, ti, kteří ubližují druhým.

                     

                                                                                                                                                                                                                                                                

Autor: Mirka Pantlíková | sobota 1.10.2022 14:01 | karma článku: 23,38 | přečteno: 575x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,03 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 883x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 688x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 936x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Pokus o atentát na Pellegriniho, „psala“ ČTK. Do agentury se nabourali hackeři

23. dubna 2024  13:22

Neznámý útočník umístil na zpravodajský web České tiskové kanceláře (ČTK) České noviny dvě lživé...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,09
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik