Není nad srpnovou dovolenou

Domluvili jsme se u snídaně, „Rostislave, že bychom zase jednou po letech vyrazili na nějakou kratší dovolenou? Loni nám v tom zabránila epidemie covidu, pak nastaly rodinné problémy, až teď máme konečně možnost někam vyrazit".

„Já jsem pro, úrodu ze zahrádky  mám již sklizenou, krom několika posledních keříků rajčat, dorůstajících dýní a patisonů tam už není zhola nic. Okurky, červená řepa  a rajčatová leča  jsou uložené v regálech ve sklepě. Nic nám nebrání v tom,  abychom si někam vyjeli. Vymysli  kam pojedeme  a zařiď to, já nejsem proti.“

Přemýšlela jsem kde jsme ještě nebyli, až jsem přišla na to, že by to mohlo být Lašsko. Moravu máme projetou téměř ze všech stran, ale tam to příliš neznáme. Nakonec mi poradila i dcera. „Mami, zajeďte si někam k vodě, například k  přehradě Olešná na Frýdeckomístecku. U přehrady je tam  šikovný hotýlek Terasa, v něm byste se mohli ubytovat. My jsme tam byli a moc se nám tam líbilo“.  „Jejda,  to je dobrý nápad,  poblíž je i vodní nádrž Baška, kam jezdí naši známí a pochvalují si to.  A nedaleko se nachází i Hukvaldy, rodiště hudebního skladatele Leoše Janáčka, tam bychom se mohli také podívat“.

Vyhledala jsem si na internetu přehradu Olešnou  i hotel Terasa a objednala ubytování. V měsíci srpnu tam měli bohužel již jen tři dny volné, a to od čtvrtku do soboty, od 18. do  20. srpna. Prima, nic se nemá přehánět, tři dny nám budou docela stačit.

Manžel byl s  výběrem i s termínem naší dovolené spokojený. Zařídili jsme všechno potřebné a těšili jsme se jak vyrazíme na cestu.  Podle předpovědi počasí mělo být po celé tři dny hezky, což nás potěšilo.

Ve čtvrtek osmnáctého srpna jsme naložili do auta zavazadla a  vyrazili směrem na Vizovice, Vsetín, Valašské Meziříčí – a dál na severovýchod.  Ráno  bylo příjemné, ale k desáté hodině začalo slunce silně sálat -  a kolem dvanácté hodiny již nemilosrdně pražilo. Kapota naší červené Felície byla tak rozpálená, že na ní nebylo možné udržet ruku. Zastavili jsme  u přehrady Bystřička, kde jsme se kdysi dávno rekreovali s dětmi. Byli jsme tehdy ubytováni  v chalupě u dvou starých manželů,  kteří měli slepice, kocoura, psa vlčáka a strakatou krávu, kterou stará paní  vodila každé ráno na pastvu,  na louku před dům. Naše malá dcerka při slunění u přehrady dostala úpal, který jsme léčili aspirinem. A manžel, hrdina,  při koupání v přehradě zachránil topicí se tmavovlasou dívku, která se mu ve vodě  pověsila na krk (doslova). Byla tak korpulentní, že ho málem  stáhla pod hladinu.... Naštěstí to tenkrát dobře dopadlo, dívku zachránil a já jsem se nestala vdovou.  U přehrady Bystřičky jsme se dlouho nezdrželi, ale pořídila jsem si tam několik fotografií.

Naše další zajímavá zastávka patřila rodišti politika, historika a  spisovatele              Františka Palackého, Hodslavicím. Stála tam jeho socha v nadživotní velikosti i rodný domek.  (Jeho stěžejní dílo, šestidílné Dějny národa českého, máme jako dědictví po dědečkovi, v knihovně). Zajímavá je v Hodslavicích  i památný objekt, stavba dřevěného kostela ze 16. století (1551).

Pak jsme pokračovali v jízdě, která až  po Nový Jičín probíhala v pohodě. Manžel  ta místa trochu znal, a navíc - syn mu půjčil  ten chytrý  navigační přístroj GPS (lidově „gde p... su?“) a patřičně ho před  vyškolil.  Ach jo... Pokud jsme při jízdě instruktáž nepotřebovali zařízení fungovalo  dobře, slečna navigovala a  navigovala, ale problém nastal  po průjezdu Novým Jičínem. Na  těch různých „kruháčích“ a na jejich výjezdech, přestal jako naschvál  fungovat. Poblíž Frýdku - Místku, kde se nachází přehrada Olešná, se přístroj zasekl,  a slečna s naléhavým hlasem se  odmlčela.  Zaparkovali jsme na  plácku před jakousi  budovou,  vystoupila jsem z auta a radila jsem se s kolemjdoucím mladíkem jak se dostat  k přehradě.  „Tož to jste si teda zajeli“, pravil, „to musíte zpátky na kruháč, pak na výjezd doleva, potom rovně, pak zase doprava -  a pak už  tu přehradu uvidíte“.

Vrátili jsme se na kruháč, pokračovali jsme v jízdě podle jeho rady,  ale manžel asi i udělal  nějakou chybu,  žádná přehrada se neobjevovala.  Začali jsme se spolu dohadovat – ale najednou vidím nalevo mezi stromy jakousi velkou vodu... Byla to přehrada Olešná - ale její dolní část...  No nic - vrátili jsme se zpátky  na stejné místo, a nakonec jsme se k ní přece jen dostali.  Potom jsme ještě nějakou chvíli hledali ten hotel, ale i to se nám po delší době povedlo.

Kolem půl čtvrté odpoledne jsme se v hotelu ubytovali.  Bylo to tam docela pěkné, i když zpočátku poněkud komplikované. Považte - čip a karta na otvírání dveří do budovy,  karta na otvírání dveří do pokoje, karta na zapínání elektřiny, karta při pouštění televize...  Holt je moderní dob - všechno dříve běžné je dnes na příkaz, za chvíli budeme očipováni  i my, lidé.

Po všech  peripetiích a cestování v úmorném vedru jsme byli tak „upachtovani“, že jsme se osprchovali - a já se těšila se, že si konečně odpočinem. Ovšem manžel po chvíli koukání z okna prohlásil,  že se nudí, a že se  půjde se projít na  na   přehradní  hráz. Lákal mě abych šla s ním, já jsem to ale vzdala.

Ráno v  pátek, které bylo chladnější než to předešlé,  jsme projeli   blízkou  vesnici Baška   a zastavili se u  nevelké vodní nádrže stejného jména. Tam jsme navázali přátelský kontakt s kachnami. Krmili jsme je pečivem, které nám zbylo od snídaně. Pak  jsme se s naší červenou Felicií vydali směrem k Ostravě. Chtěla  jsem  navštívit moje někdejší bydliště v Polance nad Odrou, kde jsem kdysi dávno chodila do školy.  Zastavili jsme se u obecního úřadu, projeli vesnicí, ale ta se od mých  dětských let  tak změnila, že jsem ji málem nepoznala.  Odtud jsme vyrazili o kousek dál, do Klimkovic, kde jsme byli  kdysi  se školou na  výletě. Zaparkovali jsme  na rozpáleném  náměstí a hledali místo, kde bychom se trochu zchladili. Nakonec jsme zapadli do  restaurace v podloubí, a objednali si kávu a každý půllitrovou sklenici borůvkové limonády s ledem, kterou   si v restauraci sami vyráběli.  Její konzumace i posezení ve stinné terase restaurace bylo velmi příjemné.

Cestou  zpátky jsme vzhledem k nefungující navigaci zase trochu bloudili, ale když jsme se dostali na dálnici, bylo to OK.  Nějakou dobu jsme jeli podle  železniční trati a viděli  velkou rychlostí projíždějící modré Pendolino. Příštího dne jsme se ze  zpráv bohužel dověděli špatnou zprávu. Zrovna v těch místech, kde nás po vedlejší železniční trati míjelo - mezi Jistebníkem a Studénkou, srazilo člověka.

Cestou  zpátky jsme ještě navštívili  Hukvaldy, rodiště  skladatele Leoše Janáčka. Bylo tam poměrně rušno, houpačky a stánky, jakoby tam byla nějaká slavnost nebo malá pouť. Chtěli jsme navštívit i památník Leoše Janáčka a i pověstnou "lišku Bystroušku, , ale  nakonec jsme to vzdali. Bylo to daleko a do kopce, bylo hrozné vedro - a museli bychom tam pěšky. Byli jsme již opravdu velmi unaveni. Prošli jsme tedy náměstím, každý  z nás snědl kornout zmrzliny a vydali se zpátky k autu.

Jen co jsme se v podvečer vrátili do  hotelu, zatáhlo se nebe a začalo pršet. Otevřela  jsem okno, aby se vzduch v pokoji ochladil. Večer jsme se podívali na zprávy a nějaký film. a šli spát.  Krásně se nám spalo.

Ráno bylo večerním a nočním dešti  docela chladné. Po snídani jsme ještě chvíli poseděli na hotelové terase, prošli jsme se kolem přehrady a po její  hrázi -  a pak,  kolem jedenácté hodiny, jsme se vydali domů. Cesta byla příjemná, nic zvláštního nás již nepotkalo.

Naše letošní kratičká dovolená, vlastně třídenní výlet, i když byl pro nás vinou tropického vedra  náročný, byl zajímavý, budu  na něj ráda vzpomínat. I díky  pořízeným fotografiím - a  naší věrné kamarádce, stále opečovávané červené Felicii, která nás ani tentokrát nezklamala.

Přehrada Bystřiška

Néměstí v Klimkovicích
Hukvaldy
V Hukvaldech

Autor: Mirka Pantlíková | úterý 23.8.2022 12:13 | karma článku: 21,19 | přečteno: 641x

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,55 | Přečteno: 873x | Diskuse| Ona

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ona

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,56 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ona

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Bitva u Slavkova - něco o nejslavnější napoleonské bitvě

Tímto článkem navazuji na výborný fotoblog pana J. Šiši, kterým slovy i fotografiemi dokumentuje tradiční vzpomínkovou akci Bitvy tří císařů ve Slavkově u Brna.

10.12.2023 v 20:21 | Karma: 16,32 | Přečteno: 282x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jitrnice, křen a zelí, ovar, jelita

abychom se dobře měli, jezme dosyta... Dnes byla v Praze velká demonstrace, ale demonstrovalo a stávkovalo se po celé republice, a většina z nás považovala tento odborářský protest proti vládě za docela oprávněný.

27.11.2023 v 19:49 | Karma: 17,15 | Přečteno: 451x | Diskuse| Ona

Zamyšlení nad včerejší "oslavou" 17. listopadu 1989

Nechtěla jsem se již k ničemu politickému vyjadřovat, ale po včerejších oslavách 17. listopadu 1989 v Praze mi to nedá. A omlouvám se za neotevřen diskuze, na dlouhé polemiky dnes nemám čas. Děkuji vám za pochopení

18.11.2023 v 11:56 | Karma: 37,65 | Přečteno: 1103x | Ona

Vejce pro seniory

Denně dostáváme do poštovní schránky spousty letáků a reklamních nabídek od různých firem, hlavně supermarketů s nabídkou jejich zboží. Některé tiskoviny vyhazuji rovnou do koše, jiné si se zájmem prohlížím.

2.11.2023 v 19:24 | Karma: 30,13 | Přečteno: 3732x | Diskuse| Ona

Pozor, přichází celník...

Každý z nás máme nějakého koníčka", pro někoho je to cestování. To je doménou našeho kolegy Martina, která se se svými zážitky z cest rád dělí s námi čtenáři. Jeho poslední blog mě inspiroval k napsání této vzpomínky.

18.9.2023 v 18:53 | Karma: 19,34 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ona

Výlet na "západ", do Rakouska

Dnes konči dětem prázdniny a mnohým našim občanům dovolená. Objevila jsem článek o mém výletu do "západní" ciziny. Možná, že vás některé bude zajímat, jak jsme tehdy těsně po "sametové" cestovali. Článek nebyl nikdy zveřejněn.

31.8.2023 v 12:13 | Karma: 17,65 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ona

Nedělní výlet na Soláň

Poslední letní dny si užíváme pořádného vedra, teploměr stále ukazuje přes 30 stupňů Celsia, avizované ochlazení nepřichází- a přesto jsme se minulou neděli vydali na výlet - na naše milované Valašsko.

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pokus o znásilnění, který nevyšel...

Poslední dobou došlo v Praze ke dvěma brutálním násilnostem, jedna na nezletilé dívce i s pokusem vraždy, druhá na dospělé ženě. Média o tom obšírně informovala, vyjádřil se k tomu i ministr vnitra a policejní inspektor.

15.8.2023 v 18:12 | Karma: 33,97 | Přečteno: 3717x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za války (příběh naší rodiny)

Paní Ivana Dianová napsala vzpomínkový blog s názvem Příběh mé rodiny, na který jsem reagovala krátkým příspěvkem. Její článek mě inspiroval k napsání mých vzpomínek na tu dobu, jak jsem ji prožívala v útlém dětství. Díky Ivanko.

22.7.2023 v 10:21 | Karma: 28,51 | Přečteno: 800x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jedna z krásných vyhlídek...

Ze Slovácka, z kraje meruněk a vinné révy, kde jsem prožila dětství, jsem se v dospělosti ocitla v městě Zlíně, kde jsem později zakotvila. Zamilovala jsem si i tento kraj, který se stal i mým druhým domovem.

10.7.2023 v 13:01 | Karma: 14,42 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Něco o ztrátách a nálezech

Ztratila jsem již dost věcí, například přívěsek, zlatého pavoučka, manželův dárek za syna. A také zlatý náramek, který mi sklouzl z ruky v zimě když jsem si potmě sundávala koženou rukavici.

15.6.2023 v 15:05 | Karma: 15,10 | Přečteno: 369x | Diskuse| Ona

I tenkrát kvetly šeříky

Bylo tomu tak pří osvobození Československé republiky v květnu roku 1945, je tomu tak i dnes, po 78 letech od konce II. světové války.

8.5.2023 v 12:12 | Karma: 25,60 | Přečteno: 595x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Kam se dnes spolu podíváme?

Kam se dnes podíváme? Ptal se mě manžel na prvního máje u snídaně. Zdálo se že bude krásný den, sluneční paprsky se již od božího rána prodíraly přes záclony a dosud zatažené žaluzie oken do pokoje.

2.5.2023 v 16:06 | Karma: 17,33 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jistému člověku se ztratil srp…

Žiji již desítky let ve velkém městě, ale moje rodná obec ve které jsem strávila dětství a léta dospívání, jsou Násedlovice. Tato vesnice se nachází na Jižní Moravě, asi 20 kilometrů od dříve okresního města Kyjova.

21.4.2023 v 17:15 | Karma: 23,10 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ona

Za pár dní začíná jaro

Tolik jsme se letos báli zimy - někteří z nás si dokonce koupili nové svetry - a vida, zima nebyla tak zlá... A za chvíli bude jaro. .

16.3.2023 v 15:39 | Karma: 15,55 | Přečteno: 296x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Zdravím Vás, paní Boženko...

Na FB se objevil článek Kalendárium od mé přítelkyně, novinářky paní Boženky z N.... Vzpomněla v něm na svátky a významné dny, které se vztahují k měsíci březnu, ale hlavně na ty se světovým významem. Toto je moje odezva.

7.3.2023 v 11:07 | Karma: 16,29 | Přečteno: 273x | Diskuse| Ona
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.