Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Pane policajte, máte pumpu?“

K  napsání tohoto článku  o úsměvných příhodách s našimi vnuky mě inspiroval článek blogerky Jitky Štanclové, ve kterém popisuje zážitky ze svého „babičkovského“ života.    

 

Máme dvě děti, syna ad dceru. Syn se oženil brzy,  ještě v době  svých studií na VŠ,  a záhy nás obšťastnil  třemi vnuky.  Babičkou jsem se tedy stala  brzy, už ve svých čtyřiceti čtyřech letech. A to víte, jak to tenkrát bylo... Syn i snacha  chodil do práce, kluci do mateřské a pak do základní  školy. Občas jsme je  s manželem hlídali, hlavně ale o víkendech a o dovolené,  protože jsme byli také  oba  zaměstnáni.  Někdy  jsme je brali s sebou  na různé výlety.

Nejvíc jsme  si s manželem „užili“  při hlídání těch dvou nejstarších vnuků. Věkový rozdíl mezi nimi byl pouze jen jeden rok, vypadali jako dvojčata. Oba byli jako „živé stříbro“,  stále plni zájmu, elánu  a nadšení,  nic jim  neuniklo.

Kdysi jsme je vzali na výlet do nedalekého zámku Buchlovice, který se chlubí i krásnou zámeckou zahradou s exotickými stromy. Na prostranství před zámkem se kromě výletníků procházeli  i pávi a pávice, vzbuzující pozornost dětí i dospělých.  je tam i  fontánka se zajímavou  kašnou, ve které se  prohánějí  malé barevné rybky. Tenkrát  jsme se tam potkali s našimi známými -  a při tom vítání a povídání s nimi jsme ty naše dva čiperné předškoláky na chvíli pustili z očí.  A najednou slyším: „Tome, dívej, už ji mám!“  Otočím se a co nevidím... Oba naši výlupci klečí u fontánky, obě roce ponořené až po lokte ve vodě, loví tam rybky...  Ještě že si toho nevšimla ostraha zámku...

A  další trapná příhoda. Jednou jsem s nimi jela  trolejbusem do města a  oni se  jako vždy usadili na přední sedadlo, aby mohli pozorovat řidiče. Vjížděli jsme zrovna do zatáčky na  náměstí,  když starší  z nich vykřikl: „ Pan řidič vjel do zatáčky na červenou!“ Cestující v trolejbuse zpozorněli, někteří vstávali  ze sedadel,  ale řidič se začal  rozčilovat, prý  jel správně, a že chlapec si vymýšlí. Starší vnuk Mira ale tvrdil že má pravdu, že tu červenou na semaforu  viděl na vlastní oči, a mladší vnuk mu horlivě přisvědčoval.  Já jsem  ale  raději  mlčela, protože  se jsem to neviděla, za  jízdy trolejbusem po řidiči nekoukám. 

A i když jsem vnuky hlídala častěji než manžel, který byl věčně na nějaké služební cestě, větší zájem než o mně měli o něj.  Jen co se objevili ve dveřích, ptali se:  „Babi, je doma děda? „Hoši, bohužel není, je na služební  cestě“. A oni zklamaně „nevadí, babi“,  „tebe  máme taky rádi“...   No jo, chlapi vždycky drží při sobě, dědu ani babiččiny buchty a dortíky  nenahradí... .

Chodili s ním na chatu, a já jsem mu vždy říkávala aby byl na kluky  opatrný, chata se teprve dokončovala, všude byl nepořádek. „Buď bez obav“, říkával - ale  když se z chaty vrátili a ptala jsem se jich  „tož co  jste tam  dělali?“ „Babi, dnes to bylo super, dělali jsme si ohníček - a děda nás učil sekyrkou štípat třísky, ale byla tupá“.

Těch příhod bylo mnoho, vzpomínám ještě na jeden. Kdysi měl manžel zase odjet na služební cestu a já jsem měla hlídat kluky.  Řekl mi: „Nebuď na ně moc přísná, ale mého Favorita jim nepůjčuj. Mohli by s ním vyjet  na  silnici kde jezdí auta. A stejně je nepojízdný, má prázdné duše a  pumpu (hustilku) jsem položil až nahoru na regál, tam ji neuvidí". Slíbila jsem mu to.

Ale jen  co se kluci objevili ve dveřích, hned na mne: „Babičko, prosím tě, mohli bysme si půjčit ze sklepa dědečkovo kolo?“ „Kluci, to nepůjde, Favorit má prázdné pneumatiky,  pumpa  je v garáži a klíče od ní  si vzal  děda s sebou“. „Babi, a má někdo v tomto domě kolo?“ „To  asi  těžko, v domě je ještě pět rodin,  samé svobodné nebo rozvedené ženské, a jen v jedné rodině je mužský. Je to ale  esenbák - policajt, a je hrozně přísný a zlý, každý se ho bojí"...

Kluci se chvíli tiše radili, pak se vytratili z bytu - a  za nedlouho se vrátili  i s pumpou na kolo, a  hned se sháněli po klíči od sklepa kde stál v koutě Favorit.  „Kde jste  vzali tu pumpu?“ ptám se přísně. „Babi, od toho pána nahoře" pravil jeden z vnuků. . Zazvonili jsme u dveří, on  otevřel a já jsme mu  řekli:  „Pane policajt, půjčil byste nám pumpu na kolo?"  "Babi, a on nám ji půjčil".

 Ach jo, co jsem mela dělat?  S těžkým srdcem jsem jim dala klíče od sklepa, oni si nahustili prázdné duše u bicyklu a pak  se na něm (pod štanglí) vesele proháněli  na chodníku mezi bloky. Jo, ale před tím mi  museli slíbit, že na silnici kde jezdí auta  s ním nepojedou.

*** 

Oba naši vnuci jsou  ženatí, mají už vlastní sny.  Ti jsou sice ještě  malí, ale už   s nimi začínají mít  problémy,  jaké jsme  měli kdysi my s nimi.   A když si  u nás na ně někdy stěžují, my s manželem  se jen tiše usmíváme...

 

Fontánka u zámku Buchlovice

 

 

 

 

 

 

Autor: Mirka Pantlíková | úterý 19.7.2022 17:35 | karma článku: 21,45 | přečteno: 752x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 937x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,15
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik