Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není nad babičku, dobrou kuchařku...

I když máme téměř naproti supermarket s regály plnými prý nejčerstvějšího masa, raději ho kupuji v soukromém řeznictví U Singra, které je od našeho domu o  několik kroků dál než ten Lidl…  

 

Minulý  čtvrtek jsem se tam vydala. Já tam totiž vždycky jednou za měsíc, po důchodu, dělávám větší nákup – kousek jater, tři ledvinky, vepřová žebra, po půl kile krkovičky, bůčku a kotlet, hovězí kosti na polévku, nějaké uzené. A zrovna před vchodem do prodejny nabízelo černé reklamní áčko uzené vepřové, čerstvé křížové kosti. Ty opravdu kupuji ráda, protože jsou uzené tradičním způsobem, a je na nich pěkný kus chutného, voňavého masa.

Do prodejny ráno  přivezli nové zboží, bylo tam  dost lidí, a když jsem se  konečně dostala k pultu, vybrala mi  prodavačka z hromádky uzeného přesně takový kus  masa,  jaký jsem si přála. Ani velký, ani malý, přesně takový, jaký se mi vejde do červeného polévkového  hrnce. Když mi ho podávala, paní, stojící za mnou si křížovou kost koupila také. Pak ji zaplatila a odešla z krámu,  zatím co já jsem si rovnala svůj  poměrně velký  nákup do pojízdné nákupní tašky. Tu si beru s sebou jen při větších nákupech...

Když jsem vyšla z prodejny, ta starší, prošedivělá paní, co stála za  mnou, tam na mne čekala, a ptá se: „Paní, co budete dělat s tou křížovou kostí?“ „No, přece dám ji vařit, bude z ní dobrá polévka. A až bude maso měkké, vyndám ho a  chvíli ho  přepeču v remosce,  tak bude ještě chutnější. A k tomu uvařím kysané zelí a knedlík.“ „Tak jo, ale já nemám remosku,“ praví ta paní. „No, tak to maso  na chvíli strčíte do trouby – tu snad  máte…“ Přisvědčila, že má. „A co dáváte do té polévky kromě masa?"  „No  přece cibuli, česnek,  zeleninu, koření a  kroupy.“ „Já mám ráda  v  uzené polévce brambory…“ "Já také někdy, ale když mám kroupy, dám do ní kroupy - manžel je rád.“ „Ale ty kroupy se prý vaří dlouho..." „To víte, že jo, já si je vždycky uvařím dopředu a dám je zamrazit do ledničky. “

„Víte, paní, já budu přes víkend hlídat vnoučata, tak jim to uzené uvařím. A budu jim také péct sváteční koláče s tvarohem. A chtěla jsem se vás zeptat. Co dáváte do tvarohu?“ „No přece vejce, cukr, rozinky, máslo, lžičku rumu – a také maličko pudingového prášku, aby z buchet nevytekl.“ „Do tvarohu se dává máslo?“ „No samozřejmě, jinak by byla tvarohová náplň moc suchá,“ „Víte, já mám od kamarádky príma recept na koláčové těsto bez kvasnic, z půl kila mouky. A mají se do něho prý dát čtyři  žloutky a sklenka oleje - není to moc?“  „To není, pokud je chcete mít dobré, ale já tam dávám i máslo."  „To chci – a víte, já mám v Brně syna,  on je moc hodný, už mi koupil tvaroh a rozinky, jenom ten rum si vezmu z domu. Víte, já jedu ty vnoučata hlídat až do Brna  a povezu s sebou hodně  věcí -  a teď hlavně i tu uzenou křížovou kost... Anebo, víte co?  Já tu kost raději nechám doma, uvaříme si ji s manželem - a vnučkám usmažím rybí filé...“ „Jak jsou staré vaše  vnučky?“ „Jedna má čtrnáct a druhá jedenáct - a mají mě moc rády. A chválí mě všichni, celá rodina - syn i snacha, jak prý jsem  výborná kuchařka.“ „No vidím,  že to opravdu jste... Hlavně ať vám těsto na ty sváteční koláče dobře vykyne – a nezapomeňte dát do tvarohu máslo.“ „Já tam dám stellu - a kvasnice do těsta dávat nebudu, to se tam přece podle toho receptu dávat nemá...“

Těsto na koláče bez droždí? Tož to mě  udivilo, ale protože jsem pospíchala neřekla jsem už raději  nic...  Rozloučila jsem se s ní a popřála jí ať se jí všechno podaří  a  víkend s vnučkami si hezky užije.  

Ach jo... Není nad to mít hodnou babičku - výbornou kuchařku. Až ji zase v sámošce potkám, zeptám se jí, jak se  jí  ty její sváteční koláče bez kvasnic povedly... 

 

Božíhodové koláčky ňam-ňam

 

Autor: Mirka Pantlíková | neděle 22.9.2019 18:45 | karma článku: 20,11 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,03 | Přečteno: 436x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 886x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 688x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 551x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 936x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Pokus o atentát na Pellegriniho, „psala“ ČTK. Do agentury se nabourali hackeři

23. dubna 2024  13:22

Neznámý útočník umístil na zpravodajský web České tiskové kanceláře (ČTK) České noviny dvě lživé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,09
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik