Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Člověk“ prý „opravdu nikdy neví z čeho ztloustne…“

Minulý týden jsem navštívila blízké řeznictví a koupila tam tři jelíta, dvě  jitrničky, hromádku škvarků a kus čerstvé tlačenky. Té, které se u nás na Slovácku říká  přesbuřt.

Do tohoto soukromého řeznictví U S.... chodím ráda, dbají tam na kvalitu, jejich výrobky se téměř podobají  těm domácím - jak jsem je znala z dětství.

 

A je vidět, že se již pořádně ochladilo a sezóna zabíjaček nastala. A je to dobře, zabíjačkové dobroty jsou obohacením každé české a moravské kuchyně. Při té příležitosti jsem si vzpomněla  na jednu příhodu - kterou mi kdysi při návštěvě mé rodné obce vyprávěla naše bývalá sousedka, tetka Mikeška:

„Víš, děvčico, já su odjakživa čistotná a dbalivá  ženská… To  když se chystá zabijačka, a tu míváme dvakrát do roka, musí byt u nás všecko špigl-nigl. Všecko musí byt v pořádku, dvúr pozametaný, kuchyň uklizená, pro řezníka Střeštíka, kerý je velice pinklicht,  musí byt všecko nachystaný,  všecí rodinní pomocníci musijú čekat v pozoru na jeho rozkazy, aby se to dopoledňa  všecko stihlo, a on mohl odpoledňa  udělat v dědině ešče jednu zabijačku…

Kotel pod šopkú musí byt vymytý, a ten dřevěný dekl na něm kořínkáčem pořádně vydrhnutý. A všecky ty utěrky, náčeňové,  a jiné hadry, musijú byt  vypraný a poskládaný, aby byly po ruce, a nic  se  nehledalo, protože  když je zabijačka - a je pilno, každú chvílu se něco umývá, pořád sú potřeba.  A už dopředu musí byt taky nachystaný všelijaké ty mise, hrnce a kastróly na roznášku jelit, jitrnic a zabijačkových  drobů.  A  taky dvě konvice na polívky - jedna na tu bílú, co se v ní vařil podbradek (ovar) a ostatní droby, a  druhá na tu tmavú, obarovicu (ve Slezsku prdelačka), v keré se vařily jelita a jitrnice. 

Zabijačka

A tož - když byla u nás vlúní před Vánocema tá první zabijačka - a všecko při ni dobře dopadlo - poslední jelita a jitrnice byly vytažený z kotla  a zbyla v něm enom tá  polívka obarovica -  a já jsem ju velkým šufánkem vybírala a rozlívala do připravených konví, aby ju děcka  mohly roznýst po  rodině a  súsedech, najednú hrábnu na spodek kotla - a kruciš, co to tam je? Hrábnu podruhé -  a vylovím cosi těžkého, mokrého a mastného... Šmarjápanno, kus teplákové hadry, kerú sem tam co chvílu čistila tú desku stolu, pokrytů vixlajvantovým ubrusem, kerý stál těsně vedle teho kotla, co se v něm vařily ty polívky. Jak se tam enom mohla dostat?  No ja...  Asi tam neščastně  spadla, a já si teho  nevšimla.

No nic, řekla sem si, polívky sú už  rozlitý v konvách - děcka o tem  nevijú,  nikemu  o tem neřeknú -  jináč by z teho mohly byt leda  řeči po dědině, tak si to nechám pro sebe.  No - šak co,  aji kdyby - stejně by se nikemu nic nestalo. Tá tepláková hadra  byla úplně čistá, šak sem ju před tím vyprala  v automatce.

A tož tak, děvčico - všecko co bylo potřeba se z té zabijačky  rozneslo, všecko každýmu šmakovalo,  nic nezbylo, žádný z rodiny, ani ze súsedú, si nedošél  na nic stěžovat.  A ta-jak se u nás říká -  „darovanýmu koňovi na zuby nehleď,“ - a taky  „člověk nigdá neví z čeho ztlustne...“ Ale ani ty  o  tem radši nikemu  neříkej, stalo se to teda už vlúní před Vánocama, ale člověk nigdá neví, kdo by ho kde mohl  pomluvit... Znáš to, lidi sú zlí…“

 

A  tož já jsem  o tom dlouho mlčela, a zatím o tom  nikomu neřekla, až tady vám… Nechejte si to ale také pro sebe, kdyby se to tetička Mikeška dozvěděla, zlobila by se na mne...

 

Ze  zabíjačky

 

Autor: Mirka Pantlíková | středa 10.10.2018 10:29 | karma článku: 18,76 | přečteno: 739x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 10,04 | Přečteno: 174x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,55 | Přečteno: 873x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,56 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Bitva u Slavkova - něco o nejslavnější napoleonské bitvě

Tímto článkem navazuji na výborný fotoblog pana J. Šiši, kterým slovy i fotografiemi dokumentuje tradiční vzpomínkovou akci Bitvy tří císařů ve Slavkově u Brna.

10.12.2023 v 20:21 | Karma: 16,32 | Přečteno: 282x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jitrnice, křen a zelí, ovar, jelita

abychom se dobře měli, jezme dosyta... Dnes byla v Praze velká demonstrace, ale demonstrovalo a stávkovalo se po celé republice, a většina z nás považovala tento odborářský protest proti vládě za docela oprávněný.

27.11.2023 v 19:49 | Karma: 17,15 | Přečteno: 452x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Zamyšlení nad včerejší "oslavou" 17. listopadu 1989

Nechtěla jsem se již k ničemu politickému vyjadřovat, ale po včerejších oslavách 17. listopadu 1989 v Praze mi to nedá. A omlouvám se za neotevřen diskuze, na dlouhé polemiky dnes nemám čas. Děkuji vám za pochopení

18.11.2023 v 11:56 | Karma: 37,65 | Přečteno: 1103x | Ona

Mirka Pantlíková

Vejce pro seniory

Denně dostáváme do poštovní schránky spousty letáků a reklamních nabídek od různých firem, hlavně supermarketů s nabídkou jejich zboží. Některé tiskoviny vyhazuji rovnou do koše, jiné si se zájmem prohlížím.

2.11.2023 v 19:24 | Karma: 30,13 | Přečteno: 3732x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pozor, přichází celník...

Každý z nás máme nějakého koníčka", pro někoho je to cestování. To je doménou našeho kolegy Martina, která se se svými zážitky z cest rád dělí s námi čtenáři. Jeho poslední blog mě inspiroval k napsání této vzpomínky.

18.9.2023 v 18:53 | Karma: 19,34 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Výlet na "západ", do Rakouska

Dnes konči dětem prázdniny a mnohým našim občanům dovolená. Objevila jsem článek o mém výletu do "západní" ciziny. Možná, že vás některé bude zajímat, jak jsme tehdy těsně po "sametové" cestovali. Článek nebyl nikdy zveřejněn.

31.8.2023 v 12:13 | Karma: 17,65 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Nedělní výlet na Soláň

Poslední letní dny si užíváme pořádného vedra, teploměr stále ukazuje přes 30 stupňů Celsia, avizované ochlazení nepřichází- a přesto jsme se minulou neděli vydali na výlet - na naše milované Valašsko.

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pokus o znásilnění, který nevyšel...

Poslední dobou došlo v Praze ke dvěma brutálním násilnostem, jedna na nezletilé dívce i s pokusem vraždy, druhá na dospělé ženě. Média o tom obšírně informovala, vyjádřil se k tomu i ministr vnitra a policejní inspektor.

15.8.2023 v 18:12 | Karma: 33,97 | Přečteno: 3717x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za války (příběh naší rodiny)

Paní Ivana Dianová napsala vzpomínkový blog s názvem Příběh mé rodiny, na který jsem reagovala krátkým příspěvkem. Její článek mě inspiroval k napsání mých vzpomínek na tu dobu, jak jsem ji prožívala v útlém dětství. Díky Ivanko.

22.7.2023 v 10:21 | Karma: 28,51 | Přečteno: 800x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jedna z krásných vyhlídek...

Ze Slovácka, z kraje meruněk a vinné révy, kde jsem prožila dětství, jsem se v dospělosti ocitla v městě Zlíně, kde jsem později zakotvila. Zamilovala jsem si i tento kraj, který se stal i mým druhým domovem.

10.7.2023 v 13:01 | Karma: 14,42 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Něco o ztrátách a nálezech

Ztratila jsem již dost věcí, například přívěsek, zlatého pavoučka, manželův dárek za syna. A také zlatý náramek, který mi sklouzl z ruky v zimě když jsem si potmě sundávala koženou rukavici.

15.6.2023 v 15:05 | Karma: 15,10 | Přečteno: 369x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

I tenkrát kvetly šeříky

Bylo tomu tak pří osvobození Československé republiky v květnu roku 1945, je tomu tak i dnes, po 78 letech od konce II. světové války.

8.5.2023 v 12:12 | Karma: 25,60 | Přečteno: 595x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Kam se dnes spolu podíváme?

Kam se dnes podíváme? Ptal se mě manžel na prvního máje u snídaně. Zdálo se že bude krásný den, sluneční paprsky se již od božího rána prodíraly přes záclony a dosud zatažené žaluzie oken do pokoje.

2.5.2023 v 16:06 | Karma: 17,33 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jistému člověku se ztratil srp…

Žiji již desítky let ve velkém městě, ale moje rodná obec ve které jsem strávila dětství a léta dospívání, jsou Násedlovice. Tato vesnice se nachází na Jižní Moravě, asi 20 kilometrů od dříve okresního města Kyjova.

21.4.2023 v 17:15 | Karma: 23,10 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za pár dní začíná jaro

Tolik jsme se letos báli zimy - někteří z nás si dokonce koupili nové svetry - a vida, zima nebyla tak zlá... A za chvíli bude jaro. .

16.3.2023 v 15:39 | Karma: 15,55 | Přečteno: 296x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 332
  • Celková karma 19,97
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik