Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přespání inkognito v Baťově vile

Bývalo kdysi zvykem, a možná i povinností středních škol, vybavit čerstvého absolventa školy nejen znalostmi a vědomostmi, ale pokud možno i umístěnkou do jeho prvního zaměstnání.

O pololetí posledního ročníku brněnské VŠUP (později ŠUŘ) si mě zavolal náš vedoucí oddělení prof. Karel Langr do kabinetu a zeptal se mě, ve kterém městě bych chtěla po maturitě pracovat. A mám mu prý sdělit hned města dvě - a nejen Brno, tam prý chtějí všichni. Zamyslila jsem se a jako druhé město jsem označila Zlín. Ze Zlína je to totiž již  jen  kousek na Valašsko kam jsem jezdila o prázdninách k babičce - a přitom tam  kreslila  malebnou valašskou krajinu s jejími lesy, pasínky a  typickými starými dřevěnicemi. 

Po novém roce mi "náš starý" (tak jsme mu tehdy říkali), s vítězoslavným výrazem v obličeji oznámil: „Děvčico, ty máš ale štěstí, od září můžeš nastoupit do práce, ve Zlíně se uvolnilo místo výtvarnice, vedoucí zájmových kroužků v Pionýrském domě. Odchází odtud jedna naše bývala žákyně a napsala mi, že hledá za sebe náhradu.“ Ach jo, že to nebude Brno jsem tušila, ale ten Zlín (tenkrát Gottwaldov), a zejména pedagogická práce v mimoškolním zařízení tohoto typu, mě příliš nenadchla. Ale slušelo se panu profesorovi za jeho snahu poděkovat a nabídku přijmout. Jinou práci jsem neměla, nic jiného mi stejně nezbývalo...

Měsíc před maturitou jsem se tedy vydala se slohou výkresů do Zlína obhlédnout si moje budoucí pracoviště... Překvapilo mě, že se Pionýrský dům (Dům pionýrů a mládeže) nacházel v budově bývalé Baťovy vily, která stála v pěkně udržované zahradě s okrasnými keři, s chodníčky vysypanými červeným pískem, s bazénem a tenisovým kurtem. Vnitřní prostory budovy byly přizpůsobeny k účelu výuky, v jejím přístavku (který poněkud kazil  její vzhled, a dnes je již zbořen), byl i tzv. ateliér, který byl vyhrazen pro výtvarnou činnost s dětmi. Náplní mojí práce mělo být vedení zájmových kroužků - kreslení, modelování, kroužek loutkový a lidové výroby... (Výtvarné kroužky děti zajímaly, ale nejvíc se hlásily do kroužku keramického a maňáskového).

O práci v PD bych mohla dlouho povídat, ale přiznám se vám, že jsem tam dlouho nevydržela - a odešla pracovat jinam. A to hlavně z důvodu neustálého kádrování, „osobního“ hodnocení, ustavičné snahy nás nějak politicky „formovat,“ manipulovat s námi. Tak například v PD bylo jen 14 pedagogických pracovníků, z toho víc jak polovina byli komunisté, zbytek bezpartijní. A ti straníci se stále scházeli a o všem rozhodovali bez nás... Každý den po ránu byla pro všechny povinná politická desetiminutovka, na které se přemílaly nejen politické události, (tehdy bylo krátce po maďarské krizi), ale i ty pracovní. Nelíbilo se mi to, a když jednoho dne vznikla z jakéhosi malicherného důvodu roztržka  mezi  vedením  PD a mojí kolegyni - a ona dala výpověď, dala jsem výpověď i já.

A měla jsem štěstí, ve zlínských Filmových atelierech (v Krátkém filmu v odd. kresleného triku), zrovna potřebovali grafičku - a po vypršení mojí výpovědní lhůty jsem tam v září toho roku nastoupila. To byl úleva...

 

Domek pro zahradníka (v Baťově vile, později v P.D.

A ještě k tomu mému přespání v Baťově vile. Při nástupu do PD mně a mojí kolegyni Lídě, učitelce biologie, umožnilo vedení bydlet v domku, který se nacházel několik kroků od budovy PD. V domku bydlela kromě nás i rodina neslyšících manželů, zahradníka a jeho ženy. My dvě jsme jezdili o víkendech domů a vracely jsme se v neděli, Lída večer a  já až po 22. hodině v noci. Jednou se ale stalo, že při mém návratu byl domek zamknutý, kolegyně onemocněla a zůstala doma, a já jsem neměla klíček.  Marně jsem zvonila a bušila na dveře, nikdo mi neotvíral. Zahradník a jeho žena spali, neslyšeli mě. Co jsem měla dělat? Pak jsem si vzpomněla, že mám v kabelce klíč od PD a rozhodla jsem se, že přespím na pohovce v knihovně. Nic jiného mi také nezbývalo. Ach jo... Jen co jsem se zabalila do deky a ulehla na pohovku, začalo v domě všechno vrzat, praskat, skřípat, jako by byl dům plný duchů. A nebylo se co divit, všechno tam bylo dřevěné. Staré parkety, schodiště, zábradlí, palisáda na ochozu, starý nábytek. Tak mě to vyděsilo, že jsem rozsvítila v místnosti  světla a nechala je svítit až do rána. Brzy po rozednění jsem rychle sbalila všechny saky-paky a rychle přešla do domku, který byl už naštěstí odemknutý. (Zajímavé ale bylo, že si tenkrát nikdo zvenčí nevšiml, že se v budově po celou noc svítilo).

 

Děti s maňásky

 

Vila Tomáše Bati dnes:  http://www.architekturazlin.cz/vila-tomase-bati

Autor: Mirka Pantlíková | pátek 14.9.2018 21:33 | karma článku: 10,75 | přečteno: 354x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,27 | Přečteno: 449x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 937x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,15
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik