Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Díky, pane W. Shakespeare (historie jedné lásky)

Byl konec srpna, končily prázdniny, děti se vracely z pionýrských táborů, lidé z dovolených, a jak už to tenkrát „chodilo,“ většinou z těch tuzemských, z různých chalup, a od babiček na venkově. 

Pracovala jsem tehdy ve  Filmových atelierech  a bydlila  v jednom z baťovských ženských  domovů, které  ve 30. letech minulého století nechal postavit pro své zaměstnance zlínský továrník Tomáš Baťa.

Nelíbilo se mi tam - mezi dvanácti dělnicemi, které pracovaly ve Svitu na  směny a měly úplně  jiné zájmy než jsem měla já. Dopoledne pracovaly u pásu, odpoledne klábosily  na pokoji,  a večer si obvykle společně vyrazily do některé zlínské restaurace na kávu.  A ty,  co měly odpolední směnu, po ránu dlouho vyspávaly, a nikdo je nesměl rušit. Jediná možnost nějakého kulturního vyžití byl pro mne koncert zlínské filharmonie v Domě umění, nějaké  představení  v Divadle pracujících, anebo jít do kina. Ta kina byla v blízkosti  internátů  dvě. Dole pod nimi bylo kino Svět, a druhé, Velké kino, tak o 200 metrů dál. To je známé i dnes, každoročně v červnu se v něm koná Mezinárodní filmový festival pro děti a mládež. (V současné době je  jeho budova v rekonstrukci).

 A tenkrát na konci prázdnin,  28. srpna,  v něm  dávali anglický film Richard Třetí  s Lawrencem Olivierem v hlavní roli. Ten jsem si tenkrát  nemohla nechat ujít a na odpolední představení o páté se vypravila.

Koupila jsem se v pokladně vstupenku  a  postavila se do hloučku lidí, čekajících až se vchod  do biografu otevře. Z těch mladých lidí, co stáli poblíž, mě zaujali dva mladíci -  jeden  vysoký tmavovlasý, a  ten druhý  s brýlemi, blonďák vlnitými vlasy. Ten  u  mne vzbudil  větší  zájem, i když se rozhodně  nepodobal ideálu muže, jak jsem si jej tehdy vysnila. 

Pak konečně otevřeli vchod do kina, všichni se tam  nahrnuli, a kupodivu, zrovna jako v té staré  známé  písni „Jdu takhle do kina, právě to začíná , náhodou" - si  ten světlovlasý  mladík  sedl  zrovna vedle mne... Pokukoval po mně, až v jakési velmi dramatické scéně filmu  se  odvážil položit svoji ruku na  mojí, položenou na opěradle. Po skončení filmu se s kamarádem rychle rozloučil  a  před kinem mě požádal, jestli mě může doprovodit. Odmítla jsem  - s tím, že to nemám daleko, ale nenechal se odbýt. A tak jsme spolu prošli asi těch dvě stě metrů k internátu – a při tom mi povídal, že hodně čte – a  zrovna  prý  Balzacovu Sestřenici Bětu. A také mi pověděl,  že je elektro konstruktér - a pracuje v ZPS, a že se chystá studovat  na vysoké škole VUT. Domluvili jsme se, že se mnou příští čtvrtek  navštíví houslový koncert v Domě umění – a přiznám se, že tím svým  zájmem o vážnou hudbu si mě tak trochu  získal. Pak jsme spolu chodili kina, ale jen odpoledne na pátou,  protože  kdysi mě při jednom večerním návratu z kina obtěžoval jakýsi obejda,  jeden z těch, co se neustále potulovali kolem dívčích internátů..

A co bylo dál? Byla jsem zvyklá jezdit každou sobotu domů k rodičům (tři a půl hodiny cesty vlakem), vytýkal mi, že jsem stále o víkendech mimo Zlín, až jsem mu jednou  jen tak z legrace řekla, že když se mu to nelíbí, ať jede klidně se mnou k nám domů. Když mě ale příští sobotu čekal „vyfešákovaný“ na otrokovickém nádraží, byla jsem překvapena - že to vzal  vážně. Opravdu  jsem to nečekala. A hned ve vlaku jsem měla  ostudu, za nepotvrzenou průkazku  mi dal průvodčí pokutu 50 Kč,  já u sebe neměla ani groš - a on ji za mne zaplatil.

A jak to pokračovalo? Rodičům se můj přítel okamžitě zalíbil, zejména mamince, a  otec na něm ocenil, že se dovedl postavit k práci, hned  jim například opravil všechny vadné elektrospotřebiče…

No jo… A jak už se to mezi mladými lidmi stávalo – a stává, po sedmi měsících jsme měli svatbu, a to zrovna dvakrát - jednu s obřadem ve Zlíně, a  tu druhou, už bez obřadu, ale zato veselejší,  u nás na  chalupě v N…  

Později to ale nebylo pro nás snadné. V říjnu   toho roku  se mi  narodil syn a manžel začal studovat na fakultě elektro VUT v Bratislavě, kde přes týden bydlel na kolejích. Strojírenský závod, ve kterém před tím pracoval, mu začal vyplácet 640 Kčs měsíčně s tím, že se tam po dokončení studia vrátí.  Jo... Ale než po pěti a  půl roce dostudoval - a odpromoval,  narodila se nám ještě i holčička.  Byt jsme neměli, bydleli jsme  v jednom pokojíčku  u  manželových rodičů. On byl přes týden v Bratislavě a já jsem tehdy jako  živitelka rodiny „válčila“ doma  s malým dítětem. Dojížděla jsem brzy ráno do práce, a zároveň  ho budila a vodila  do jeslí, a později do mateřské školy. A když se nám po třech letech narodila dcerka odmítla jsem kvůli špatným zkušenostem s jeslemi dojíždět do zaměstnání a zůstala  s ní dva  a půl roku raději doma - i  když jsem dost živořila.  S manželovým stipendiem jsem pobírala pouze  1530 Kčs - ale  zvládli jsme to… Ó, jaká to byla úleva, když manžel konečně dostudoval a začal vydělávat  1730 Kčs měsíčně, později -  s těmi mými dvanácti stovkami to bylo úplné bohatství.

Takže –  takových, anebo  hodně podobných osudů mladých manželství. bylo tenkrát  mnoho. Zajímavé na tom je snad jen to,  že přes všechny potíže, které jsme museli překonat, nikdy  nás nenapadla myšlenka na rozvod, i  když k tomu bylo důvodů dost. Už jen  kvůli samostatnému bydlení, které  jsme získali až po jedenácti letech manželství... 

Manžel řádně dostudoval VUT v Bratislavě, já jsem po celou dobu pracovala - i když jsem byla nucena  po mateřské  dovolené vystřídat z nedostatku příležitostí, několik zaměstnání,  ale bylo to vždy v oboru. Obě naše děti vystudovaly a založily rodiny. Syn pracuje jako projektant ve stejném závodě jako pracoval manžel, dcera zdědila geny po mně,  maluje a fotografuje, ale neživí se tím jako já, je to jen její koníček.  Máme pět  vnuků, většina z nich vystudovala VŠ  technické obory,  jeden UTB ve Zlíně, a také máme již  tři pravnoučátka, která jsou naším potěšením. S manželem jsme již oslavili "zlatou svatbu" a doufám, že se dožijeme ve zdraví i  té další.

A zrovna dnešní  den, 28 .srpen 2018,  je dnem  našeho seznámení… Zrovna tohoto dne před léty promítali  ve  zlínském Velkém kině anglický  film se slavným hercem  Lawrencem Olivierem,  Richard Třetí. Byla to tehdy  náhoda, anebo osud, že jsme se na něj odpoledne  oba  vypravili?  A  měli  sedadla zrovna vedle sebe? Nevím… Jsem ale ráda,  že jsme ta dlouhá léta  společného života  ve zdraví a  bez úhony zvládli,  a že nám to tak dlouho vydrželo. 

Ale i Vám, slavný anglický  dramatiku,  Wiliame Shakespeare,  patří můj  dík.Nebýt Vašeho dramatu Richard Třetí, asi by k našemu osudovému  setkání  nikdy nedošlo.    

 

Baťovské internáty

 

Autor: Mirka Pantlíková | pondělí 27.8.2018 12:31 | karma článku: 13,39 | přečteno: 332x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 13,86 | Přečteno: 298x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,55 | Přečteno: 878x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 684x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 549x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 934x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Bitva u Slavkova - něco o nejslavnější napoleonské bitvě

Tímto článkem navazuji na výborný fotoblog pana J. Šiši, kterým slovy i fotografiemi dokumentuje tradiční vzpomínkovou akci Bitvy tří císařů ve Slavkově u Brna.

10.12.2023 v 20:21 | Karma: 16,32 | Přečteno: 282x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jitrnice, křen a zelí, ovar, jelita

abychom se dobře měli, jezme dosyta... Dnes byla v Praze velká demonstrace, ale demonstrovalo a stávkovalo se po celé republice, a většina z nás považovala tento odborářský protest proti vládě za docela oprávněný.

27.11.2023 v 19:49 | Karma: 17,15 | Přečteno: 452x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Zamyšlení nad včerejší "oslavou" 17. listopadu 1989

Nechtěla jsem se již k ničemu politickému vyjadřovat, ale po včerejších oslavách 17. listopadu 1989 v Praze mi to nedá. A omlouvám se za neotevřen diskuze, na dlouhé polemiky dnes nemám čas. Děkuji vám za pochopení

18.11.2023 v 11:56 | Karma: 37,65 | Přečteno: 1103x | Ona

Mirka Pantlíková

Vejce pro seniory

Denně dostáváme do poštovní schránky spousty letáků a reklamních nabídek od různých firem, hlavně supermarketů s nabídkou jejich zboží. Některé tiskoviny vyhazuji rovnou do koše, jiné si se zájmem prohlížím.

2.11.2023 v 19:24 | Karma: 30,13 | Přečteno: 3732x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pozor, přichází celník...

Každý z nás máme nějakého koníčka", pro někoho je to cestování. To je doménou našeho kolegy Martina, která se se svými zážitky z cest rád dělí s námi čtenáři. Jeho poslední blog mě inspiroval k napsání této vzpomínky.

18.9.2023 v 18:53 | Karma: 19,34 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Výlet na "západ", do Rakouska

Dnes konči dětem prázdniny a mnohým našim občanům dovolená. Objevila jsem článek o mém výletu do "západní" ciziny. Možná, že vás některé bude zajímat, jak jsme tehdy těsně po "sametové" cestovali. Článek nebyl nikdy zveřejněn.

31.8.2023 v 12:13 | Karma: 17,65 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Nedělní výlet na Soláň

Poslední letní dny si užíváme pořádného vedra, teploměr stále ukazuje přes 30 stupňů Celsia, avizované ochlazení nepřichází- a přesto jsme se minulou neděli vydali na výlet - na naše milované Valašsko.

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pokus o znásilnění, který nevyšel...

Poslední dobou došlo v Praze ke dvěma brutálním násilnostem, jedna na nezletilé dívce i s pokusem vraždy, druhá na dospělé ženě. Média o tom obšírně informovala, vyjádřil se k tomu i ministr vnitra a policejní inspektor.

15.8.2023 v 18:12 | Karma: 33,97 | Přečteno: 3718x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za války (příběh naší rodiny)

Paní Ivana Dianová napsala vzpomínkový blog s názvem Příběh mé rodiny, na který jsem reagovala krátkým příspěvkem. Její článek mě inspiroval k napsání mých vzpomínek na tu dobu, jak jsem ji prožívala v útlém dětství. Díky Ivanko.

22.7.2023 v 10:21 | Karma: 28,51 | Přečteno: 800x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jedna z krásných vyhlídek...

Ze Slovácka, z kraje meruněk a vinné révy, kde jsem prožila dětství, jsem se v dospělosti ocitla v městě Zlíně, kde jsem později zakotvila. Zamilovala jsem si i tento kraj, který se stal i mým druhým domovem.

10.7.2023 v 13:01 | Karma: 14,42 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Něco o ztrátách a nálezech

Ztratila jsem již dost věcí, například přívěsek, zlatého pavoučka, manželův dárek za syna. A také zlatý náramek, který mi sklouzl z ruky v zimě když jsem si potmě sundávala koženou rukavici.

15.6.2023 v 15:05 | Karma: 15,10 | Přečteno: 369x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

I tenkrát kvetly šeříky

Bylo tomu tak pří osvobození Československé republiky v květnu roku 1945, je tomu tak i dnes, po 78 letech od konce II. světové války.

8.5.2023 v 12:12 | Karma: 25,60 | Přečteno: 595x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Kam se dnes spolu podíváme?

Kam se dnes podíváme? Ptal se mě manžel na prvního máje u snídaně. Zdálo se že bude krásný den, sluneční paprsky se již od božího rána prodíraly přes záclony a dosud zatažené žaluzie oken do pokoje.

2.5.2023 v 16:06 | Karma: 17,33 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jistému člověku se ztratil srp…

Žiji již desítky let ve velkém městě, ale moje rodná obec ve které jsem strávila dětství a léta dospívání, jsou Násedlovice. Tato vesnice se nachází na Jižní Moravě, asi 20 kilometrů od dříve okresního města Kyjova.

21.4.2023 v 17:15 | Karma: 23,10 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za pár dní začíná jaro

Tolik jsme se letos báli zimy - někteří z nás si dokonce koupili nové svetry - a vida, zima nebyla tak zlá... A za chvíli bude jaro. .

16.3.2023 v 15:39 | Karma: 15,55 | Přečteno: 296x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 332
  • Celková karma 20,94
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik