Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trocha vánoční poezie

a nostalgie nikoho nezabije... Když jsem byla malé dítě vždycky jsem si přála, aby mi Ježíšek "nadělil" pod stromeček nějakou knížku. A Ježíšek mé přání většinou respektoval, vždycky tam nějaká byla. 

 

Jen jednou na to zapomněl, to jsem obrečela - a pak se nade mnou smiloval a přinesl mi ji dodatečně, až po Štědrém dnu. Vzpomínám,  že to byly Karafiátovi Broučci, tehdy za války sice jen  brožované (v měkkých s deskách), ale s pěknými barevnými ilustracemi.

Z počátku jsem  dostávala  různá leporela s jednoduchými říkadly, později objemnější knížky s básničkami. Neuměla jsem ještě číst a proto jsem prý obtěžovala rodiče, aby mi je znovu a znovu četli, až jsem je uměla nazpaměť. Do dneška si některé z nich pamatuji… Některé z básniček  byly o Vánocích,  z nich jednu  nosím v hlavě dodnes. Kdo byl jejím  autorem, nevím.

 

Vánoce, Vánoce veselé, konečně přišly jste k nám –

v nádheře sněhu přeskvělé, jež svádí k plesům a hrám.

Stromeček plný dárečků daly jste dětičkám všem,

buď sláva Bohu na zemi, rájem je celičká zem.

 

Za mého útlého dětství byly  ještě  povinné hodiny  náboženství. Před Vánocemi  nás pan farář připravoval na vánoční besídku, která bývala v evangelické modlitebně na Stědrý den odpoledne. Tam každé z nás musilo na stupínku u rozsvíceného stromku přednést nějakou  básničku. Moje  básnička, kterou mi pan farář kdysi vybral, byla tato:

Pojďte všichni touto cestou, cestou jedinou,

i to ptáče Pána chválí písní nevinnou.

Poklekněte u jesliček – mír a pokoj vám

dítě se tu narodilo, Ježíš Kristus sám.

 

Ve škole jsme se před Vánoci učili různé básničky - vzpomínám hlavně na  tu od Jaroslava Vrchlického, Vánoce, kterou jsme museli umět nazpaměť, ale  moje nejmilejší vánoční báseň je ta od básníka Fráni Šrámka: 

 

P R O S I N E C

Po sněhu půjdu čistém, bílém,
hru v srdci zvonkovou. 
Vánoční země je mým cílem. 
Až hvězdy vyplovou,
tu budu blízko již. A budu ještě blíž, 
až noční půjdu tmou.

Tu ztichnu tak, jak housle spící, 
a malý, náhle, dětinný, 
a v rukou žmole beranici, 
včarován v ticho mýtiny, 
tu budu blízko již. A budu ještě blíž, 
svých slz až přejdu bystřiny.

Mír ovane mne, jak by z chléva, 
v němž vůl a oslík klímají, 
světélka stříknou zprava, leva, 
noc modrá vzlykne šalmají, 
tu budu blízko již. Ach, jsem tak blízko již, 
snad pastýři mne poznají...

 

 

KRÁSNÉ, ROMANTICKÉ VÁNOCE VÁM PŘEJI...

 

Bílo...

 

 

Autor: Mirka Pantlíková | sobota 23.12.2017 15:57 | karma článku: 13,80 | přečteno: 934x
  • Další články autora

Mirka Pantlíková

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,27 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,08 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma: 20,57 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma: 24,93 | Přečteno: 937x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

  • Počet článků 332
  • Celková karma 22,15
  • Průměrná čtenost 719x
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Seznam rubrik