Výlet do Hostýnských vrchů

Takzvaná tropická vedra, která nás sužovala ke konci června a začátkem července, byla opravdu úmorná… Byla dobrá tak leda ke koupání na koupališti, nebo v nějakém čistém, hygienicky nezávadného rybníčku, nebo přehradě...

Já, neplavec, jezdím namísto koupání raději  na výlety.  Za pohody a přiměřeného počasí je radost někam si vyjet,  pokochat se přírodou - i některými krajovými zajímavostmi.

Nedělní ráno 5. července,  den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje,  bylo na takový výlet jako stvořený. Pojedeme – ale  kam? Nikam daleko,  v našem kraji je plno krásných míst, které  jsme již delší dobu nenavštívili. Rozhodli jsme se pro Hostýnské vrchy... Cestou se k nám přidali i syn se snachou, takže o společnost jsme neměli nouzi.

Ubytovací hostinec Ve dvoře

První naší zastávkou byly  Rajnochovice, známé i tím, že je tam Ranč Polom, ve kterém se zabývají chovem koní, agroturistikou a výukou jízdy na koni.  Nachází se tam i stylový hostinec Ve dvoře s domácí kuchyní…  Podíváme se na  koníčky - a poobědváme tam… Po našem příjezdu byli koně venku  ohradě. Chtěla jsem je fotografovat, ale rozhodli jsme se  nejdřív poobědvat - a to  byla  chyba… Mezitím co jsme konzumovali,  koně odvedli do stáje,  zůstal tam bohužel jenom  jeden hnědák přivázaný u kůlny.

Z Rajnochovic, jsme pokračovali  do blízké  vesnice Podhradní  Lhoty. Přes náměstíčko jsme se po travnatém  chodníku dostali až k chatové oblasti na  strmé stráni u  říčky Juhyně.  Tento potok, který  pramení  pod vrchem U tří kamenů v  Hostýnských vrších  - a  u  obce Choryně se vlévá do řeky Bečvy, napáchal v Podhradní Lhotě a okolí při ničivých záplavách v roce 1997 velké škody.  Našim známým například odnesla voda sakum pakum celou  chatu -  se vším co bylo kolem - i s leknínovým rybníčkem...  Zbyly z ní  jen betonové základy, nějaké trámy, zbytky zničeného dřevěného plotu  a  stupňovitých  teras, na kterých  bývaly květinové a zeleninové záhonky... Smutný pohled… Chata nebyla již nikdy obnovena, protože její majitelé zemřeli, pozemek  byl  prodán,  a místo, kde kde stávala,  je dodnes zarostlé a neupravené...

Sv. Hostýn (Bazilika Nanebevzetí Panny. Marie)

Další naše zastávka byla  ve  vesnici  Chvalčov,  která se nachází na úpatí hustě zalesněného vrchu Hostýn (735 m) s mohutnou barokní bazilikou Nanebevzetí Panny Marie (a s Křížovou cestou arch. Dušana Jurkoviče).  Vesnice je  známá  i  tím, že zde byla v minulém století vybudována jedna ze tří SOS dětských vesniček.  Zastavili jsme se  v  místní restauraci Říka,  kde jsme se občerstvili výbornou kávou a  pokračovali  kolem kaskádovité říčky Bystřička, kterou místní také  nazývají Říka. Po delší chůzi chodníkem  podél   jejího břehu  jsme se dostali na chvalčovské náměstí...

Tam bylo  plno lidí.  Ve vesnici  probíhala   tradiční Cyrilsko-metodějská pouť - se všemi atrakcemi, která k ní patří. Stánky s různým  občerstvením,  tureckým medem a pendreky, s malovanými  perníkovými srdci - i  oblíbenou zábavou pro děti,  velkou barevnou trampolínou.   Na obecním úřadě jsme si prohlédli  výstavu starých  i  novějších fotografií, vypovídajících  o minulosti  i  přítomnosti této zajímavé, pěkně udržované obce.

Pak jsme se vydali směrem na Rusavu… Náš výlet jsme zakončili v  obci Brusné, posezením  u penzionu Brusenka. Tato  rázovitá hospůdka vnikla přebudováním starobylého Panského mlýna na restaurant.  Mlýn kdysi  sloužil místní pile k řezání a opracování dřeva.  Dnes je otáčející se mlýnské kolo v průčelí restaurantu lákavou atrakcí  jak pro  turisty, tak i pro ostatní návštěvníky tohoto  malebného kouta  Hostýnských  vrchů.

V Rajnochovicích
Rajnochovice
Říčka Juhyně v Podhradní Lhotě
Ve Chvalčově
Bystřička (Říka)ve Chvalčově
Smrk ve Chvalčově
Zahrádka pavilonu Brusenka
Pavilon Brusenka (mlýnské kolo z Panského mlýna).

Autor: Mirka Pantlíková | neděle 9.7.2017 16:59 | karma článku: 15,78 | přečteno: 682x

Znáte Baťovo město Zlín?

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 15,55

Moje vzpomínka na ten den...

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68

Nedělní výlet na Soláň

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40

Mirka Pantlíková

Jedna z krásných vyhlídek...

10.7.2023 v 13:01 | Karma: 14,42

Něco o ztrátách a nálezech

15.6.2023 v 15:05 | Karma: 15,10

I tenkrát kvetly šeříky

8.5.2023 v 12:12 | Karma: 25,60

Kam se dnes spolu podíváme?

2.5.2023 v 16:06 | Karma: 17,33

Za pár dní začíná jaro

16.3.2023 v 15:39 | Karma: 15,55
Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.