Prochází láska žaludkem?

22. 02. 2017 10:31:30
Co myslíte? Známé přísloví praví, že „láska prochází žaludkem“ - a tak mě napadlo, jestli náhodou to vaření – nevaření v domácnostech není také jedním z příčin dnešní vysoké rozvodovosti...

Ale nic ve zlém, s kritikou tentokrát zamířím především do vlastních řad. Jsem už starší ročník a pocházím z venkova, tam se vařívalo denně - a pořádně... Bez polotovarů, bez různých náhražek a urychlovadel, jako jsou například předvařená rýže, čočka, polévky v pytlíku, masové, nebo i jiné konzervy a podobně. Když chleba, tak domácí – připravit kvásek, přes noc nechat nakynout těsto a ráno štrycle chleba ve slaměnkách zavézt na trakaři k pekaři Crlíkovi. Zrovna tak buchty, upéct je doma v troubě - ale napřed roztopit kamna, předehřát troubu, aby těsto pořádně naskočilo. A když maso - chytit na dvoře jednu z pobíhajících slepic, zaříznout ji, oškubat a uvařit, nebo udusit na paprice do měkka. To samé o králících v králíkárně nebo o prasátku ve chlívku. Z toho samozřejmě až po domácí zabíjačce...

Tak se to dělo u nás za mého dětství, maminka měla pořád práce nad hlavu. A my jí musely pomáhat... Byly jsme čtyři děti, z toho tři dcery, já byla nejstarší. Maminka považovala za svoji svatou povinnost naučit nás vařit. „Jednou se vdáte“, říkávala, „a co by to prý bylo za ženskou, která by ani nedovedla uvařit oběd vlastnímu manželovi“?

Maminka měla samozřejmě pravdu. U mých dvou poslušnějších mladších sester se svou teorií uspěla, jenom se mnou byla potíž... Namísto pomocných prací v kuchyni, kde se prý děvčica co nejvíc naučí, jsem byla stále někde v čudu. Buď jsem byla údajně někde „zalezlá“ (aby mě nikdo nenašel) s knížkou, anebo jsem seděla venku na mezi a kreslila... Kreslení byl od dětství můj koníček největší – který mě pak, díky mé mladistvé horlivosti, později po celý takzvaný produktivní věk živil... (A je vlastně mojí největší zálibou dodneška).

Tomu vaření jsem se ale stejně nevyhnula... Když jsem dostudovala a odešla z domu - ale hlavně později, když jsem se vdala. A začátky byly krušné. A tak si vzpomínám, že jsme se kdysi s mojí spolubydlící kolegyní Liduškou rozhodly, že si na víkend upečeme koláče. Vzpomněla jsem si, že je maminka vždycky dělávala pro rodinu z jednoho litru mléka. Koupila jsem si tedy větší mísu, vařečku, kvasnice, vajíčka, mouku, cukr, tvaroh, sůl a zadělala na těsto. Z těsta, které krásně vykynulo, jsem nadělala koláče, dala na plech a upekla v troubě. S posýpátkem nahoře byly lákavé, krásně voňavé - ale bohužel - nedaly se jíst. Zapomněla jsem dát totiž do těsta máslo, nebo nějaký jiný tuk... Koláče, kterých byla vrchovatá mísa, byly tak tvrdé, že by se s nimi daly ořechy rážet...

Jednou jsem zase – a to jsem již byla vdaná, uvařila našemu čtyřletému synkovi zadělávaný hrášek. Velice mu chutnal – prý „ ňam, ňam, maminko, to je doblé“, pochvaloval si... Ochutnám, a málem mě porazilo. Já do hrášku namísto octa nalila lžíci slivovice, která byla neprozřetelně v octové láhvi. Chlapci to ale kupodivu chutnalo, jen se olizoval...

Tož takové byly začátky mého vaření... Časem se to sice lepšilo - i když nijak markantně. Později, při mém dennodenním dojíždění do zaměstnání a odpoledních návratech domů, nebylo na vaření mnoho času... A tak se většinou vařilo narychlo, bez přípravy a dlouhého přemýšlení. Často se rodina spokojila jen s párkem a bramborovou kaší, s knedlíky s vejci a tak podobně. Jenom o víkendu jsem vaření věnovala větší pozornost... Někdy se při přípravě nedělního oběda zapojil i manžel, to když se smažily řízky nebo rybí filé s tatarkou - to on rád.

Přiznám se, že pořádně vařit jsem se vlastně naučila až v důchodu. Na vaření, zrovna tak jako na každou jinou pořádnou práci, člověk totiž potřebuje dostatek času, klidu a pohody. A to mi teď už na štěstí nechybí... A ještě navíc – každou chvíli mohu pro inspiraci nahlédnout do internetu, a tam získané kuchařské recepty si rovnou odzkoušet... Takže - to dříve pro mne tak otravné kuchtění, pečení a vaření, mě dnes dokonce začalo bavit.

Takže, milé dívky a dámy, nespokojené s úrovní vašeho kuchařského umění, nezoufejte, nevěšte hlavu, v důchodu to určitě všechno doženete... Doufám ale, že většina z vás jste šikovné, nemáte mojí rady vůbec zapotřebí.

Autor: Mirka Pantlíková | středa 22.2.2017 10:31 | karma článku: 19.36 | přečteno: 699x

Další články blogera

Mirka Pantlíková

Jak jsme slavili MDŹ

V době minulé, předlistopadové, se dbalo z moci úřední, aby na každém pracovišti proběhla důstojná oslava Mezinárodního dne žen.

8.3.2024 v 18:13 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Smutný konec roku 2023

Začínají Vánoce, největší svátky roku. Těšili jsme se na ně, ale naši radost nám těsně před nim zkalila hrozná událost v Praze na Karlově univerzitě. Vyjádřil se k ní i ve svém blogu i pan Z. Horner, a toto je moje odezva.

24.12.2023 v 13:26 | Karma článku: 24.50 | Přečteno: 899 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Bitva u Slavkova - něco o nejslavnější napoleonské bitvě

Tímto článkem navazuji na výborný fotoblog pana J. Šiši, kterým slovy i fotografiemi dokumentuje tradiční vzpomínkovou akci Bitvy tří císařů ve Slavkově u Brna.

10.12.2023 v 20:21 | Karma článku: 15.55 | Přečteno: 269 | Diskuse

Mirka Pantlíková

Jitrnice, křen a zelí, ovar, jelita

abychom se dobře měli, jezme dosyta... Dnes byla v Praze velká demonstrace, ale demonstrovalo a stávkovalo se po celé republice, a většina z nás považovala tento odborářský protest proti vládě za docela oprávněný.

27.11.2023 v 19:49 | Karma článku: 17.15 | Přečteno: 446 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 10.86 | Přečteno: 122 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 7.70 | Přečteno: 144 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 40.85 | Přečteno: 8906 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma článku: 24.07 | Přečteno: 672 | Diskuse
Počet článků 328 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 714

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky. 

mpantlikova@seznam.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...